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Willkommen auf der Seite der Professur für Romanische Literaturen mit Schwerpunkt iberoamerikanische Literatur

Professorin Dr. Anne Kraume

(Foto: © Christina Lembrecht)

Pia Leister, Viktoria Kirchner, Anne Kraume, Julia Schlicher, Núria de Rocafiguera, Nina Wörther, Emma Stutzke
© Ulrike Sommer

Romanische Literaturen
mit Schwerpunkt iberoamerikanische Literatur

Pia Leister, Viktoria Kirchner, Anne Kraume, Julia Schlicher, Núria de Rocafiguera, Nina Wörther und Emma Stutzke.

(Foto: © Ulrike Sommer)

Transozeanische Literatur- und Kulturbeziehungen

Herausgegeben von Anne Kraume und Miriam Lay Brander

Die Ozeane werden in der geisteswissenschaftlichen Forschung zunehmend als Räume nicht nur physischer, sondern auch symbolischer Überschreitungen territorialer, nationaler, regionaler, kultureller und epistemologischer Grenzen betrachtet. An diesen oceanic turn (DeLoughrey) anknüpfend möchte die Reihe insbesondere romanistischen Arbeiten Raum geben, die ein innovatives Verständnis transozeanischer Literatur- und Kulturbeziehungen befördern.

www.rombach-wissenschaft.de/kulturwissenschaft/

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Schwerpunkte
in Forschung und Lehre

Die Arbeitsgruppe beschäftigt sich mit den französisch- und spanischsprachigen Literaturen in Europa und in verschiedenen außereuropäischen Regionen (insbesondere in Lateinamerika). In der Forschung liegt der Fokus historisch auf dem ausgehenden 18. und beginnenden 19. Jahrhundert, systematisch auf der Frage nach dem Transfer von Wissen zwischen Europa und Lateinamerika. In der Lehre ist die Professur darauf ausgerichtet, einen Überblick über die französischsprachigen und spanischsprachigen Literaturen der Welt zu vermitteln. Sie bietet Einblicke in die verschiedenen literarhistorischen Epochen und literarischen Strömungen und legt besonderes Gewicht auf die Vermittlung der methodologischen und literaturtheoretischen Grundlagen der Erforschung von ästhetischen Fragestellungen.

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Romanistik
im Fachbereich Literatur-, Kunst- und Medienwissenschaft

Die romanistische Literaturwissenschaft der Universität Konstanz vertritt das Fach in den Bereichen Frankoromanistik, Italianistik und Iberoromanistik. Über die romanistische Perspektive hinaus bildet seit Gründung der Universität Konstanz das übergreifende Interesse an Allgemeiner Literatur- und Kulturtheorie ein besonderes Konstanzer Lehr- und Forschungsprofil.

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Studiengänge in der literaturwissenschaftlichen Romanistik

In der Lehre bieten wir die drei BA-Studiengänge Französische/Italienische/Spanische Studien sowie den Master Literaturwissenschaft mit Schwerpunkten in diesen drei Philologien an. Seit dem Wintersemester 2023/24 trägt erschließt zudem der neue BA-Studiengang Literaturen–Kulturen–Sprachen verschiedene (auch romanische) Kulturräume und trägt damit der kulturwissenschaftlichen Öffnung der Literaturwissenschaft Rechnung. Besonderes Gewicht haben darüber hinaus die Lehramtsstudiengänge (B. Ed./MA Ed.) Französisch, Italienisch und Spanisch. Die Fachgruppe ist maßgeblich am MA-Studiengang Globale Europastudien beteiligt und in den BA- sowie den MA-Studiengang Literatur–Kunst–Medien eingebunden.

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From Grotesque to Sublime? Representing the Colonial/Racialized Other in the Entangled Enlightenment

12. und 13. März 2018, Leibniz Universität Hannover

Interdisciplinary Workshop

In the light of paradigms such as post- and decolonial studies, entangled histories, Atlantic and Transarea studies as well as theory on globalization, the concept of the European Enlightenment has been undergoing a massive transformation. Once a monolith with nationalist agendas and rivalling républiques des lettres, the Enlightenment has recently taken on a new face, shaped by historical and geographical interrelations on a worldwide scale. Multiple Enlightenment narratives have been identified (e.g. “Radical Enlightenment”, “Religious Enlightenment”, “Enlightenment colonialism”) and reassessed as rather heterogeneous in meaning. Especially where the concept has become intertwined with the so-called colonial or cultural peripheries of the 18th century, a “postcolonial Enlightenment” (Carey/Festa) has begun to question the seemingly clear-cut separations between the European Self and colonial/racialized Other, between enlightened anti-colonialism and colonialist positions, historical agency and the subaltern, center and periphery, or artistic originality, appropriation and “poetics of piracy” (Barbara Fuchs) in the Atlantic world.
Taking representational modes, especially literary and artistic representations of the colonial/racialized Other as a case study, our workshop aims to reconstruct and examine the genealogies and entanglements that constitute this new, pluralized and relational concept of Enlightenment. Representations of the Other are recurrent throughout European cultural and literary history. Given the fact that single case studies have proven these figures to be focal points of philosophic, aesthetic, political and cultural discourses, we are assuming that a more systematic study of the modes in which the colonial/racialized Other is framed and represented will provide important insight into the European Enlightenment subject’s relation to other parts of the world. More precisely, the construction of the image of the African slave – the epitome of a colonial and racialized Other in the context of plantation slavery – will serve as a point of comparison with representations of the Other from historical periods which precede the colonial system of plantation slavery or regions outside the reach of colonialism.
Thus, though aware of the specificities of Enlightenment thought and writing, we would like to place a special emphasis on the historical unfolding of representational modes concerning the colonial/racialized Other. What are formal elements of these representations and how do they change? What are the antecedents of aesthetic paradigms such as the sublime, which is called upon by Enlightenment philosophers such as Edmund Burke to speak of racialized Others? By focusing on a range of motifs, styles and registers (e.g. grotesque, sentimental, sublime), we are aiming for a diachronic perspective. Thus, we intend to better understand the relationship between literary forms of expression and the multiple narratives of an entangled Enlightenment, spanning across a number of centuries, cultural spheres and (sub)continents. Our research interests link the Spanish Golden Age and Spanish colonial project with French and English Enlightenments and colonialisms. Therefore and in this sense, our workshop aims to engage in an interdisciplinary and comparative dialogue between scholars.